Gimnastyka dla stóp

Kategoria: Artykuły.
Ulica:
Miasto:
Kod pocztowy:
Telefon:
www:
Mail:
Średnia ocena:Nikt jeszcze nie ocenił- bądź pierwszy!
Średnie oceny (z 0 ocen)
Cena/JakośćNikt jeszcze nie ocenił- bądź pierwszy!
Ogólne wrażenieNikt jeszcze nie ocenił- bądź pierwszy!
ObsługaNikt jeszcze nie ocenił- bądź pierwszy!
Średnia ocena:Nikt jeszcze nie ocenił- bądź pierwszy!

Regularne ćwiczenia rozciągające kręgosłup dla większości ludzi są już oczywistością i nikogo nie trzeba przekonywać, jak ważne są one dla naszego zdrowia. A ćwiczenia rozciągające stóp? Tak naprawdę mało kto o nich słyszał, a jeszcze mniej osób wprowadziło je na stałe do swojego planu dnia. Wielka szkoda, bo dobra kondycja stóp to podstawa naszego zdrowia – dosłownie i w przenośni.

Na stopach utrzymuje się cały ciężar naszego ciała, a wszelkie wady stóp są ściśle powiązane z wadami postawy i ogólnym funkcjonowaniem całego organizmu. Najprostszym ćwiczeniem rozciągającym stopy jest zwykłe chodzenie na bosaka. Trzeba jednak uważać na rodzaj podłoża, po którym chodzimy na boso – nie może być zbyt twarde, na przykład beton albo drewniany parkiet, bo wtedy stopa narażona jest na groźne wstrząśnięcia.

Śmiało za to możemy chodzić po dywanie albo wykładzinie, a najlepszym rozwiązaniem są spacery po trawie, piasku, lekko błotnistej ziemi. Dla poprawienia krążenia można dołączyć chodzenie na wewnętrznych krawędziach stóp, na palcach, a potem na piętach. Rozciągać stopy można również podczas wypoczynku. Gdy oglądamy telewizję, starajmy się ułożyć stopy wyżej i ruszać palcami, naciągać stopy i kręcić kółka. Dobrym ćwiczeniem jest intensywny masaż stóp, dzięki któremu mięśnie się rozluźniają i rozgrzewają.

Bardzo dobre dla stóp są także ćwiczenia z krzesłem. Siadamy wygodnie na krześle tak, aby nie opierać pleców. Palce stóp podkurczamy i zostawiamy w takiej pozycji kilka sekund, potem rozluźniamy palce i powtarzamy ćwiczenie kilka razy. Następnie kładziemy na ziemi chusteczkę i podnosimy ją palcami stóp nie zmieniając przy tym pozycji reszty ciała. Po pewnym czasie ćwiczenie to wykonujemy bez chusteczki, ale z użyciem ołówka. Na poprawę ruchomości stawów stopy wykonujemy kółeczka. Najpierw kręcimy stopami w obie strony w powietrzu, potem opieramy piętę o podłogę i kręcimy samym przodostopiem. Na rozciągnięcie i wzmocnienie ścięgna Achillesa polecane jest tak zwane „ćwiczenie fortepianowe” – po kolei dotykamy ziemi każdym palcem, począwszy od największego, tak jak gdybyśmy próbowali grać na pianinie. Następnie rozciągamy dokładnie mięśnie i ścięgna, wyciągając nogi do przodu, prostując i zginając grzbietowo stopy.

Ćwiczenia te można wykonywać również na stojąco, a jeśli nie czujemy się wystarczająco stabilnie, wystarczy trzymać się oparcia krzesła. Do kolejnego ćwiczenia potrzebna będzie nam średniej wielkości piłka. Siadamy na podłodze, podpieramy się z tyłu dłońmi i uginamy lekko nogi w kolanach. Stopy kładziemy na piłce i przesuwamy nimi piłkę na zmianę raz do przodu i do tyłu. Na koniec, wciąż siedząc na ziemi, podkurczamy nogi do siebie, łapiemy stopę w kostce i delikatnie nią potrząsamy.

Jeśli uprawiamy sport, nasze stopy są dodatkowo narażone na poważne kontuzje, dlatego tym bardziej powinniśmy zadbać o ich właściwe rozgrzanie przed rozpoczęciem treningu i po jego zakończeniu. Najprostsza rozgrzewka obejmuje chodzenie na palcach, piętach, krawędziach stóp, wspinanie się na palcach, kręcenie stopami w powietrzu, chodzenie ze stopami wykręconymi na zewnątrz. Kilka razy w tygodniu do podstawowego zestawu ruchów rozciągających warto dołożyć bardziej siłowe ćwiczenia:

– utrzymywanie równowagi ciała stojąc na jednej nodze, najpierw bez obciążenia, potem z obciążeniem;
– podskakiwanie na jednej nodze, na płaskim podłożu albo po schodach;
– wspinanie się na palcach z obciążeniem na kostkach;
– wypady na jedną nogę;
– ćwiczenia na stepie;

Można też ćwiczyć stopy w parach. Dwie osoby siadają na ziemi naprzeciw siebie i dotykają się całymi stopami. W takiej pozycji można robić rowerki albo „siłować” się stopami – jedna osoba próbuje odepchnąć od siebie stopy partnera. Dzięki takim ćwiczeniom stopy będą dobrze rozciągnięte, a więc mniej podatne na urazy. Zaleca się je szczególnie tym osobom, które biegają, grają w piłkę albo w tenisa.

Na szczególną uwagę zasługują damskie stopy. Przy noszeniu butów na wysokich obcasach stopa uwięziona jest przez kilka godzin w nienaturalnej pozycji, o czym dość szybko sygnalizuje nieprzyjemny ból w dolnych partiach nóg. Aby uniknąć poważnych komplikacji, przyda się wzmocnienie mięśni stóp. Ćwiczenia nie są skomplikowane ani wyczerpujące, a jeśli będą powtarzane regularnie przynajmniej kilka razy w tygodniu, efekty z pewnością będą odczuwalne. Rano przed założeniem butów powinno się wykonać krótką rozgrzewkę dla stóp – w zupełności wystarczy kilka razy zgiąć i wyprostować stopy, lekko napinając przy tym mięśnie nóg.

W ciągu dnia unikamy windy kiedy się tylko da, starając się jak najwięcej wchodzić po schodach, najlepiej następując na każdy stopień tylko połową stopy, dzięki czemu zmuszamy mięśnie do większej pracy. Siedząc przy biurku warto też w miarę często robić stopami kółeczka, kręcąc każdą stopą 10 razy w jedną, a potem w drugą stronę. Kółka powinny być dość „szerokie”, wykonywane energicznym ruchem. Co jakiś czas dobrze będzie też zdjąć buty i rozluźnić stopy kolejnymi ćwiczeniami.

Siedząc na krześle prostujemy stopy podwijając jednocześnie palce pod spód, po czym opieramy mocno stopy o ziemię, jak gdybyśmy chcieli stanąć na palcach, ale bez podnoszenia się z krzesła. Każdą stopę ćwiczymy osobno, przytrzymując ją przy ziemi na około 10 sekund. Ćwiczenia wzmacniające mięśnie stóp można też wykonywać pod prysznicem – wspinamy się na palce i opuszczamy z powrotem, powtarzając tą czynność kilkanaście razy. Kobiety chodzące codziennie na wysokich obcasach powinny też systematycznie uprawiać jogging.

Jak widać, większość ćwiczeń rozciągających i wzmacniających stopy jest bardzo prosta, nie wymaga praktycznie żadnych specjalistycznych sprzętów i możemy je wykonywać w każdej chwili, nawet podczas pracy albo wypoczynku. Warto więc poświęcić każdego dnia chociaż kilka minut na gimnastykę stóp, a dzięki temu nie będziemy narzekać na ból i łatwiej będzie nam uniknąć poważniejszych schorzeń tej części ciała.

Chcecie dowiedzieć się więcej na temat zdrowych stóp? Zajrzyjcie na BoskieStopy.pl

Komentarze

komentarzy

Powered by Facebook Comments

Twoja opinia:


albo pisz jako gość:
  • (nie będzie opublikowany)
Klikni gwiazdki poniżej by dodać ocenę:
Cena/Jakość
Ogólne wrażenie
Obsługa